Home  /   Gasten

Informatie voor gasten

Welkom!

Is het voor u door een lichamelijke beperking moeilijk om op vakantie te gaan? Dan is een vakantie met Stichting SIV wellicht iets voor u. Op vakantie heeft een mens de kans te ontspannen en nieuwe energie op te doen. Ook kunt u nieuwe kennissen maken en genieten van de aandacht en gezelligheid. Stichting SIV heeft al meer dan 50 ervaring in het organiseren van groepsvakanties voor mensen met een lichamelijke beperking. Daar zijn we uiteraard ontzettend trots op!

Lees hier het verhaal van mevrouw Kuiper.

Gasten op de eerste plaats

We merken soms dat mensen denken dat hun handicap te zwaar is om deel te nemen aan een vakantieweek. Dit is vrijwel nooit het geval. De enige eis die wij aan onze gasten moeten stellen is dat zij geen infuus of kunstmatige beademing nodig hebben.

Partner of begeleider

Wanneer u dagelijks verzorgd wordt door uw partner of een familielid kan het prettig zijn voor deze verzorgende om een weekje “vrij” te zijn. Maar als u in een verpleeghuis woont kan het juist fijn zijn om met uw partner een weekje op vakantie te gaan. Bij ons is dit natuurlijk mogelijk. U kunt uiteraard ook met een familielid of met een goede vriend of vriendin boeken.

Hoe ziet een vakantie er uit?

U verblijft met een groep mede-vakantiegangers en vrijwilligers op een mooie plek in Nederland. Tijdens de vakantie worden alle maaltijden, koffie en thee verzorgd. Wanneer u bepaalde dieetvoorschriften of –wensen heeft, wordt daar rekening mee gehouden. De vakantiehuizen zijn aangepast voor mensen met een lichamelijke beperking, dit betekent onder andere dat er hoog-laagbedden aanwezig zijn, ruime badkamers en soms zelfs een bubbelbad, waar u met een lift in- en uitgetild wordt.

Er wordt de gelegenheid geboden een of meerdere uitstapjes te maken. Als u een dag in het vakantiehuis blijft, is er vaak de mogelijkheid iets te knutselen, een puzzel te maken, buiten te zitten of te wandelen. Soms zijn er rolstoelfietsen om een ommetje mee te maken. U wordt dan door de omgeving rondgereden door stoere vrijwilligers. Er wordt tevens een avondprogramma aangeboden. Op zondag is er de mogelijkheid een kerkdienst bij te wonen (als u dit wenst).

Wie gaan er mee?

De algemene leiding van de week is in handen van een ervaren vrijwilliger. Deze algemeen leider is verantwoordelijk voor het verloop van de vakantie. Daarnaast gaat er een hoofdverpleegkundige mee. Bij hem of haar kunt u terecht voor alle zaken die met (medische) zorg te maken hebben. Ook is er een geestelijk verzorger (behalve op sommige kleine weken). Hij of zij is, wanneer u daar behoefte aan heeft, beschikbaar voor een praatje of een dieper gesprek. Verder is er een groep gezellige, gemotiveerde vrijwilligers. Twee vrijwilligers zult u vaak zien. Zij zorgen elke dag voor u. Onze gasten vormen een fijne en diverse groep. Zij hebben met elkaar gemeen dat ze zin hebben in een gezellige vakantie.

Vervoer

Stichting SIV kan desgewenst, tegen kostprijs, het vervoer naar het vakantieverblijf en terug naar huis regelen. U kunt ook zelf vervoer regelen, bijvoorbeeld met Valys. Voor het vervoer tijdens de weken beschikken wij over rolstoelbussen die gereden worden door ervaren chauffeurs.

Prijzen

Prijs Zomerweek 2019
Pensionkosten, inclusief maaltijden, verzorging en activiteitenprogramma € 690,-
Vervoer naar het vakantieverblijf, als u dit door Stichting SIV laat verzorgen
(per enkele reis)
  € 50,-

Door de inzet van vele vrijwilligers en dankzij donaties van diaconieën, fondsen en particulieren, kan de eigen bijdrage van de gasten beperkt blijven.

Handicaps brengen vaak extra kosten met zich mee en dat maakt het soms moeilijk de eindjes aan elkaar geknoopt te krijgen. Er zijn verschillende steunfondsen waar u een financiële bijdrage kunt aanvragen. Neem voor informatie contact op, dan proberen wij u hier zo goed mogelijk over te informeren.

Meer informatie of aanmelden?

Als u graag met iemand van Stichting SIV wilt praten om er achter te komen of een vakantie iets voor u is, neemt u dan contact met ons op. Wilt u zich aanmelden voor één van onze vakanties, dan kunt u een inschrijvingsformulier en zorgformulier downloaden via onderstaande knoppen. U vindt er ook de vakantiebrochure van de komende vakanties: de Haardvuurweek of de zomerweken. U vult het formulier in en stuurt het op naar onderstaand adres.

Wanneer u zich voor de eerste keer opgeeft neemt onze vakantiecoördinator of een vrijwilliger contact met u op om een afspraak te maken voor een kennismakingsbezoek. U kunt zich dan in alle rust laten informeren over de vakantieweken.